måndag 25 februari 2008

PR som i propaganda

Jag såg i tidningen att Kinas propagandaminister uttalat sig om landets dåliga rykte (troligen i viss mån påverkat av aspekten mänskliga rättigheter). Han sa något i stil med ”För att förbättra Kinas dåliga rykte utomlands måste vi intensifiera våra propagandainsatser.”
Detta är ett tydligt exempel på hur en ledare blandar ihop ”hur vi är”, ”hur vi uppfattas” och ”hur vi vill vara”. Liknande exempel i det svenska näringslivet och övrigt samhällsliv finns det gott om, men de kanske inte är lika publika.
Uttalandet får mig att tänka på ett annat uttalande i pressen för en tid sedan. Hamnarbetarförbundet i Göteborg hade försatt Göteborg Hamn i övertidsblockad. En följd av detta blev att Maersk Line, ett av världens största linjerederier, meddelade sin avsikt att lämna Göteborg. Hamnen anlitade PR-byrån JKL i frågan. Detta fick Hamnarbetarförbundets ledning att uttala sig i GP om det osunda (osportsliga?) i att ta hjälp av en PR-byrå i konflikten. Konsultengagemanget kanske var otaktiskt, men visst har Hamnarbetarförbundet lika stor tilltro till PR som Kinas propagandaminister. Man sa nämligen så här:
”Grannarna till våra medlemmar kommer ju och undrar vad vi håller på med.”
Grannarna inser säkert att arbetstillfällena blir färre om stora rederier överger hamnen. Det krävs knappast indoktrinering av PR-folk för att man ska hamna i den opinionsfåran.

Inga kommentarer: