onsdag 14 januari 2009

Hur stavas det? Låt google rösta!

En gång fick jag uppdraget att skriva en text där jag skulle ha med namnet på Göteborgs motsvarighet på den amerikanska västkusten, ni vet den där staden med hängbro, fiskrestauranger, spårvagnar och Masthugget-liknande höjder. "Det stavas 'San Francisco'", påpekade min kund, varvid jag upptäckte att jag skrivit "San Fransisco". Jag tog företaget Cisco som minnesregel för att stava rätt i fortsättningen.
Vid ett senare tillfälle visade en kollega hur man kan kolla stavning på Internet: man går in på Google och skriver in de alternativ som man tvekar om. Om man skriver "San Francisco" får man 249 miljoner träffar, medan "San Fransisco" ger 2,2 miljoner träffar. Ingen tvekan om vad som gäller här, således, och också intressant att det finns så många felstavade varianter, till exempel på www.sanfransisco.se.
Hyggliga Google tipsade mig även finkänsligt så här: Ville du egentligen söka efter: "San Francisco"?
Finns det då två godkända stavningar? På ne.se ger den rätta stavningen 157 träffar, medan den felaktiga ger 0.
Saken är klar.

Inga kommentarer: