måndag 17 november 2008

Hur kul får det bli?

Jag läste i Resumé om att verktygsföretaget Black & Decker har fällts av ERK, som betyder Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam.
Annonsen består av en röd splashstjärna i vänsterdelen med texten ”Världsnyhet! Nöjd-fru-garanti!” och en rubrik till höger med texten ”Köp elverktyg för minst 1.500 kr så bjuder vi på en skönhetsbehandling värd 350 kr.”
ERKs utlåtande kan vara av intresse:
”Genom texten förmedlas enligt rådets mening en otidsenlig syn på könsrollerna där kvinnor förväntas gå att blidka med en skönhetsbehandling då mannen köpt verktyg. Det är nedvärderande för såväl kvinnor som män. Reklamen är därmed könsdiskriminerande och strider mot ICC:s grundregler för reklam.”
Över detta kan man reflektera en stund. Är detta könsdiskriminerande reklam eller är det bara rolig reklam, utformad av människor som känner till mäns och kvinnors intressen och preferenser? Det vet ju varenda människa att killar gillar verktyg och tjejer gillar skönhetsbehandlingar, och vem har intresse av att börja kvotera detta?
Jag kommer nu att tänka på när IFK Göteborg inför höstens fotbollsderby startade en insamling med namnet Gaisblomman. Gais hade inte vunnit över IFK på många år, och nu manade IFK folk att köpa Gaisblomman för att samla ihop pengar så att man kunde köpa fotbollar till Gais så att de kunde träna mer.
Och det är ju roligt.
Detta väckte irritation hos organisationen Majblomman, som hotade med stämning. ”Det handlar om rent plagiat”, sa man, och IFK drog genast tillbaka kampanjen. ”Dom stoppar insamlingen direkt och det är vi nöjda med”, sa organisationens generaldirektör Lena Holm.
(För övrigt köpte IFK fotbollar för de inkomna bidragen och tippade av ett billass med dessa bollar på Gaisgården. Efter att IFK förlorat derbyt med 1–0, i konsekvens med ordspråket ”Högmod går före fall”, lät Gais en lastbil tippa av samma bollar vid Kamratgården och meddelade ”Vi behöver dem inte längre”.)
Jag tror att Lena Holm skadade Majblommans varumärke mycket mer än vad IFK gjorde. Ett så starkt varumärke klarar väl godmodig humor? (Kolla förresten http://www.gaisblomman.se)
Såväl ERK som Majblomman visar en sorglig brist på humor. Vanligt folk höjer nog förvånat på ögonbrynen lika mycket åt detta som när Centrum mot rasism bestämde sig för att anmäla GB:s glass Nogger Black till Diskrimineringsombudsmannen. Ordföranden Stig Wallin hade sett affischen med texten ”Nogger + lakrits är sant”. – ”Jag läste dem som ’Nigger + lakrits = sant’, sa han till aftonbladet.se. ”Det var omöjligt att inte se det som en anspelning på rasism.”
Amina Ek på organisationen fyllde i: ”Vi är inte kritiska mot färgsättningen av glassen eller namnet Black, utan mot hela tankemönstret i reklamen.”
Man kan ju också vara kritisk mot Amina Eks och Stig Wallins tankemönster, men det lär väl ta tid att ändra på.
Jag tror att Black & Deckers annons och IFKs kampanj utlöste leenden, medan GBs glassreklam inte gjorde det förrän Centrum mot rasism gjort sitt utspel.
Diskriminering ska bekämpas, och politisk korrekthet ska beskrattas.
Och för att återgå till ett studium av verktygsreklamen, så står det ju i annonsen inget om vem som ska genomgå skönhetsbehandlingen. ERKs slutsats att det måste vara kvinnan verkar väldigt fördomsfull, tycker jag. Varpå byggde de sin slutsats? På sina fördomar, kantänka.
Vid närmare eftertanke anger annonsen inte vem som ska köpa elverktyget. Det kan ju lika gärna vara en kvinna som köper verktyget och sedan antingen låter sig skönhetsbehandlas själv eller låter sin man genomgå denna behandling, varefter hon blir nöjd med mannen.
Eller det kanske rör sig om en tidigare gift, numera skild kvinna (en fri fru) som köper verktyg helt för eget bruk och får en skönhetsbehandling på köpet. I så fall är ju detta en feministisk annons!
Det hela är väldigt öppet, faktiskt.
Hur ska då Black & Deckers reklambyrå resonera för att skapa en annons för Black & Decker som inte är könsdiskriminerande? Här är några tips:
1. Se till att produkten, till exempel en borrmaskin, är med i bild. Det kan ingen klaga på.
2. Välj en kvinna istället för en man som håller i produkten, alltså borrmaskinen. Detta motverkar fördomen att bara män gillar verktyg.
3. Hantverk görs på sommaren, och då är det varmt, till och med svettigt. Därför bör den kvinnliga fotomodellen vara lättklädd, gärna med trasiga jeansshorts och sliten t-shirt (eftersom de flesta av oss ju hantverkar i avlagda kläder) och gärna svettig för att visa hur hon hängivit sig åt sin favoritsysselsättning i sommarhettan.
4. För att motverka fördomen att kvinnor inte är intresserade av hantverk bör kvinnan ha ett lustfyllt uttryck i ansiktet.
5. Om man väljer en välväxt blondin garderar man sig mot ERKs kritik. För varför skulle välväxta blondiner diskrimineras som fotomodeller? Det vore ju diskriminering.
Slutsatsen av detta är att politisk korrekthet och humor är oförenliga egenskaper. Och eftersom det finns en betydande stockholmsk kader av politiskt-korrekt-tjänstemän som tjänar sitt levebröd på att mjölka statens kista med pengar från skattebetalarna så kan även vi med humor hålla oss för skratt.

1 kommentar:

Rigmor sa...

En del av de bollar som återlämnades till IFK efter GAIS vinst gläder nu elever på Solbackeskolan i Bergsjön.
Tack för gåvan IFK.
Rigmor Munkebäck -67