måndag 9 mars 2009

Vem vill betala för reklam som är konst?

Sveriges Reklamförbund har fått en ny VD, Björn Rietz. I en intervju i Resumé citeras hans bloggtext där han ger sin definition av reklam.
”Reklam, oavsett var den framträder är en konstart. En dubiös sådan anser somliga, ändock en konstart eftersom den förlitar sig på människans skapandekraft. Det är samma del av hjärnan, samma del av mig, som hjälper mig att skriva en dikt och som driver mig att hitta på en smart rubrik på en utomhustavla. Det är samma kraft som bistår Kay Pollack eller bröderna Cohen som sporrar regissören bakom ICA’s reklamfilmer.”
Här vill jag inlägga en avvikande åsikt. Jag menar att man förirrar sig när man påstår att reklam är konst. Det vore illa om reklamköpare skulle köpa kampanjer därför att de är konst. Företag är inte konstmecenater (i alla fall inte när de anlitar reklambyråer).
Reklam är ett medel för kommunikation. Reklam ska ge mer pengar tillbaka än kostnaden för produktion och medieutrymme.
Däremot kan man väl säga att det är en konst att skapa reklam som kommunicerar, liksom det är en konst att rita ett vackert och funktionellt hus, bygga en säker och energisnål bil eller sätta ihop ett delikat matrecept. Men vart leder det?
Problemet med inställningen att reklam är konst är att man halkar fel. När reklamkreatörerna går in för att göra reklam som är konst kommer de att tappa fokus på det som reklam och annan kommunikation ska göra: kommunicera för att förändra. Istället kommer de att leka poeter, novellförfattare och spelfilmsmakare. De strävar efter att synas istället för efter att se.
Därför ser vi så många reklamfilmer som rent tekniskt och ofta även estetiskt är mycket skickligt gjorda – men som är helt obegripliga.
När Reklamförbundets nye VD kungör att reklam är konst känns det som att gå tjugo år tillbaka i tiden. Kreatörer som vill förverkliga sig själva! Sådant har dagens reklamköpare inte råd med.
I den utmärkta TV-serien Mad Men, som handlar om en reklambyrå på Madison Avenue i början av 1960-talet (TV9), säger byråns guru och creative director Don Draper: ”Jag säljer inte reklam. Jag säljer produkter.”

Inga kommentarer: