onsdag 1 oktober 2008

När min gamle vän B lärde sig webbmakt

För en tid sedan stötte jag på min gamle bekant B. Han driver sedan många år en verkstadsrörelse som underleverantör till bilindustrin, både Volvo och Saab.
”Hur är det”, sa jag.
”Jotack, sådär”, sa han. ”Hälsan är god men likviditeten dålig. Mina kunder är dåliga betalare.”
Jag hade just läst i tidningen att Volvo, Saab och flera andra stora företag satt i system att ligga på fakturorna i månader och strunta i räntefakturorna. Bolag med en omsättning på mer än 500 miljoner har fyra gånger fler betalningsanmärkningar än bolag som omsätter mindre än en miljon. Det var detta som B hade råkat ut för.
”När du och jag gick i skolan och stora killar var tykna mot små killar kallades det pennalism”, sa jag deltagande."Hur kan dom där ekonomikillarna se sig i badrumsspegeln på kvällen?"
”Precis. Och personalen ska ju ha sitt och skatteverket och mina leverantörer”, sa B. ”Så det blir nog inga julklappar i år. Och blodpudding istället för julskinka. När vi pratade om det hemma sa jag att det är konstigt att folk köper Volvo och Saab när deras underleverantörer går i konkurs och folk blir arbetslösa. Då sa min son att han skulle ordna en kampanjhemsida om det. Jag fattade inte vad han menade, på den vägen är det ju när det gäller konversation med tonåringar för min del. Hans jeans hänger nedanför rumpan, förresten.”
Ett par månader senare träffade jag på B igen.
”Hur är det”, sa jag.
”Jotack”, sa han. ”Mycket fritid blir det. Firman gick åt skogen. Men vet du vad, någon vecka efter att vi sågs senast kom min son och sa att kampanjhemsidan var klar. Han visade mig den. Den var upplagd som en protestsajt mot företag som ligger på fakturorna. ’Köp inte av dom här,’ hade han skrivit med röda bokstäver. ’Storföretag som inte betalar ger arbetslöshet bland småföretag,’ Han hade hittat hela listan hos Företagarna. Hotell- och restaurangbranschen och byggbranschen ligger sämst till. Sidan hade redan haft tusentals besökare. Det kallas visst sökordsoptimering.”
B höll upp en näringslivsbilaga från en framstående dagstidning.
”Se här”, sa han. ”Den totala bilförsäljningen gick ner med 7 procent i augusti. Volvo minskade med 19 procent och Saab med 23 procent. Tredubbelt sämre än branschen!”
B log triumferande.
”Konsumentmakt!” sa han och tillade medan han skyndade iväg. ”Måste rusa. Jag ska på jobbsökarkurs hos Arbetsförmedlingen.”

Inga kommentarer: